Så här i juletider

sitter jag och googlar lite recept på julmat.

Självklart ska det finnas allt det här vanliga traditionella så som skinkan, köttbullarna och sillen etc.

Men visst är det gott att ha massa annat smaskigt på julbordet. Jag älskar att sitta och bara frossa i recepten som finns. Så sitter jag här och säger "åh, vad gott", " åh, detta ser gott ut" "nej men, titta så smaskigt"....:)

Då blir jag sugen på att bara sätta igång och laga mat och jag vill bara att julen ska komma nu!

Vi ska ha lite "knyt kalas" på julafton, alla tar med sig något som just dom är bra på att laga.

Jag har bland annat hittat något som kallas Mini jansson. Istället för ansjovis så har man gravad lax! Hur gott låter inte det då?!:)




Tur vi ska på julbord på söndag! För nu är jag sugen på julmat.

Hence ska upp till Halmstad före oss och ha julgransutdelning med jobbet. Dom ger varje år bort en julgran till alla kunder som har köpt eller sålt via dom de senaste, hör och häpna, 50 åren!!!!!!!!!

Då passar vi också på att ta en julgran såklart! :) Så på söndag får vi en gran. Ska bli mysigt, men den kanske får stå ett tag i garaget innan vi tar in den. Får se hur pass sugna vi är på att få in den i huset.

På jobbet ikväll hade vi en liten fest för våra barn och föräldrar, istället för lucia. Barnen sjöng lucia och julsånger för sina föräldrar, vi bjöd på glögg och pepparkakor och sedan fick barnen besöka tomten i tomtegrottan som vi hade gjort i vårt vagnförråd.

Tänt en liten brasa, satt på lite julmusik, slängt lite löv och mossa på golvet och vips fick vi en tomtegrotta. Vem var tomten då??? Eh...det var jag! :) Och inte ett barn kände igen mig. :)

Den 13 dec på morgonen ska vi på lucia på Leahs förskola. Leah ska vara pepparkaka. Eller pepparkaksflicka.

Leah provade sin klänning och blev kär vid första ögonkastet. :) Hon tittar sig i speglen och säger "åååhhhh", (vilket betyder att hon tycker att hon är fin )

Nu oljar Hence in bordet i vardagsrummet och två inläggsskivor som Per så snällt har kommit med till oss. Jätte fina i ek.

Så nu har vi plats till 6 personer till vid bordet. Alltså 12 platser. Perfekt nu till jul då vi lär bli något sådant.

Just det! Klättrande tomte är nu inköpt!!! Han ska få klättra upp på stuprännan där ute. Han klättrar på en ljusslinga. Fanns på Harald Nyborg för en billig peng. Ska försöka få in ett foto på honom när vi fått upp honom i helgen. :)

Nu mina vänner ska vi ta oss lite glögg!

Ha en skön kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0