Första kassen idag!

Idag hämtade vi vår första city gross matkasse. Jag skrev ett litet inlägg förra veckan om det och idag lagade jag första rätten när Hence och Leah var på babysim.

Det är såklart svårt att säga något om det efter första rätten, men jag tänkte iaf ge både lite ris och ros.

Ros- Det var JÄTTE gott idag! Kul att få prova lite andra smaker, för tyvätt blir det ju så att man har sina favorit kryddor som man alltid använder i allt och på något konstigt vänster så smakar allt någerlunda samma. :)

Men nu så! Alla i familjen tyckte det var jätte gott. Lät inte så gott när jag läste igenom det men man ska inte dömma förrens man smakat.

Ris- Tog lite lång tid enligt min mening. Och då är inte jag den slöaste i köket. Jag anser mig rätt så snabb på att laga mat och diska undan det mesta från matlagningen. Det skulle rivas en hel del (så mycket att jag till slut plockade fram matberedaren) och sedan skulle köttbullarna rullas.

Men det blev så gott, så att allt är förlåtet. :)

Tänkte dela med mig av matsedeln för denna veckan och idag blev det alltså Timjanköttbullar.

Recept vecka 47

A. Timjanköttbullar i tomatsås med grönsallad
A. Timjanköttbullar i tomatsås med grönsallad
B. Het fisksoppa
B. Het fisksoppa
C. Pepparrotstuvad potatis med falukorv
C. Pepparrotstuvad potatis med falukorv
D. Kyckling i mango chutney med paprika & vitlök
D. Kyckling i mango chutney med paprika & vitlök
E. Skinka i smakrik dijonsås med champinjoner,  morötter & bucatinipasta
E. Skinka i smakrik dijonsås med champinjoner, morötter & bucatinipasta



Idag ringde Paula för att berätta en dålig nyhet, som hon kalalde det. Jag blev stel som en pinne när hon sade det och väntade bara på nästa mening...

"Jo mamma...eh...jag har tappat min I-phone i skurhinken på skolan!"

Tog ett tag innan jag fattade. (Hon hade städdag på skolan, ja, dom städar själva då det är en privat skola hon går på)

"Oookeeej...hur kunde detta hända då?" Svarade jag och försökte att inte brusa upp.

"Jag hade den i fickan och lutade mig fram och så föll den i".

"Hrmmm"

Nu visste jag inte vad jag skulle tro. Men visst, nu ikväll har hon stått och fönat den med hopp om att den torkar. Den gick och sätta igång och det är positivt.

Tror nog att det är dags att prata privatekonomi med min tonåring. Nu om någon gång.

Jag har låtit Paula ta hand om en del av sina pengar själv då jag har öppnat ett konto till henne. Till det kontot för jag över en summa pengar från barnbidraget. Detta ska då räcka till en del saker.


Så här står det på nätet om man googlar privatekonomi med din tonåring:


Börja med att förklara att du som förälder förstås står för mat och husrum. Detta är naturligtvis inget att diskutera, men för att tonåringen ska få en bild av vilka kostnader som ingår i ett hushåll är det bra att ta upp det.

- Föreslå att din tonåring själv betalar sina nöjen, kläder, godis, tidningar, spel, musik, smink. Med hjälp av den summan du som förälder har fört över.

- Större klädinköp som vinterjacka, vinterskor osv. kan du hjälpa till att betala. Kom överens om exakt vilka dessa plagg är.

- Om tonåringen tycker att det blir för lite pengar för henne/honom, kan du föreslå att om hon/han hjälper till hemma med vissa uppgifter, utgår det en viss ersättning. Det kan vara städning, gå och handla, laga mat eller att ta hand om återvinningsavfallet eller passa småsyskon. Kom överens exakt om vad arbetet ska innebära och hur stor betalningen för det blir.

- Skriv ned i detalj allt som ni kommer överens om. På detta sätt kan ni åtminstone undvika en del diskussioner efteråt!


Så gör vi hemma i alla fall.

Sedan är det det här med att hjälpa till mer hemma...det är en annan femma.

Men jag tycker inte att det är bra eller schysst att bara låta sitt barn glida igenom allt utan att behöva göra någonting hemma. Det är viktigt att rusta dom inför vuxenlivet. Småsaker som att hjälpa till att lägga disken i diskmaskinen eller smutstvätten i tvättkorgen. Resten får man nästan muta dom med. :)

Alla som har en tonåring hemma vet vad jag pratar om. Det är mycket som ska trixas och fixas, många vilda  diskussioner och ofta har du lust att slita av dig allt hår du har på huvudet. Alla ni andra som skakar på huvudet och inte håller med vill jag bara säga...det kommer, det kommer... :)

Nu ska jag titta klart på "Pengarna på bordet".

Ha en fin kväll! Kram!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0