Vad är det som händer?

 
Varför har de aldrig hittat sig själva utan måste söka meningen med livet på gamla dar?
Ja, jag pratar om mor - och farmödrar!
 
Egentligen hade jag inte alls tänkt skriva om detta, men jag kan inte låta bli känner jag.
 
Hur är det egentligen att ha/få barnbarn??? Tycker man det är jobbigt och tidskrävande? Är små barn jätte jobbiga undrar jag?? Ja visst kräver det mer än vad ett större barn gör och visst hörs de och syns mer...men lite glädje kan de väl ändå ge?
 
Eftersom alla andra verkar ha så engagerade och kärleksfulla mor- och farföräldrar, skäms man nästan över att inte ha det.
 
Ibland tycker jag det är konstigt att man kan välja bort sitt barnbarn! Att det inte finns något intresse till att träffa sitt eget barnbarn!? Ringa är ju väldigt lätt! Då slipper man ju engagera sig på riktigt. Och bara fråga hur det är med henne. Men att lägga ner någon kraft och energi på att verkligen se och träffa henne finns liksom inte.
 
Kan känna sig orättvist anklagad och hamnar i försvarsställning. Lyssnar liksom inte....
 
Handlar inte om att vilja ha egentid, gå och göra saker! Utan enbart umgås med sitt barnbarn. Fråga någon gång om man behöver hjälp? Fråga någon gång om hon kan hämta på förskolan? Fråga någon gång om hon kan gå till lekparken med henne? Men nej....
 
Ska väl inte behöva tjata och känna att man tränger sig på hennes fritid bara för att man ber henne en gång var fjärde månad om EN hämtning på dagis? ELLER??? Och då ska det pustas och stönas om hur jobbigt det är eller att hon faktiskt inte har tid, för hon jobbar ju faktiskt! Och är trött efter jobbet!
 
Har inte tid, prioriterar andra saker hela tiden. Snart börjar hon väl med kristallterapi istället för att vara med barnbarnet! Är väl slut på alla bortförklaringar snart menar jag!
 
NEJ, nu slutar jag iaf bry mig...tänker inte tjata mer. Väljer man bort sitt barnbarn är det hennes förlust! Ingen annans!
 
Jag vill avsluta med att säga: Barn har rätt till en egen relation till sina mor- och farföräldrar! Ju fler som älskar ett barn, desto bättre mår det.!!!
 
Midsommar!
 
Och vi här i Ramlösa hade riktigt tur med vädret!!! Två regndroppar föll väl...men inget mer. :) Trodde ett tag att himmlen skulle öppna sig, såg många svarta moln ett tag, men allt bara drog rätt förbi oss och vi hade varmt, riktigt varmt. Närmre 25 grader och sol.
 
Vi var tio vuxna och sju barn! Träffades redan klockan 14.00 hemma hos oss och åt lite sill och nypotatis och paj. Sedan satte vi igång med lekarna. Alla delades upp i två lag, sillarna och nubbarna. ( Precis som förra året) :)) Sedan fick alla gå runt i trädgården lagvis och svara på frågor. Frågorna var baserade på alla som var med på festen. De skulle gissa vem det var som vi beskrev i frågan.
 
 
Så här kul hade syrran när hon upptäckte att det var henne vi hade beskrivit i frågan:
"Det är jag!!" utbrast hon!
 
 
Dags för trebensstafett!!! Haha!!! Två och två knöts ihop vid benen och skulle ta sig runt en bana.
 
 
HEJA HEJA!!!!
 
Sedan var det dags att köra rullebör ( skottkärra för er icke skåningar ) :))
 
 
Slå i en spik på ett slag...:)
 
 
Pausar lite i hängmattan mellan lekarna...:)
 
Syrran, Linda och Henrik och Cassius
 
SKÅL säger Tomas!
 
Nelly och Leah
 
 
Super varmt, så barnen fick bada lite
 
 
 
Syrran och jag!
 
 
 
TRX och biceps!
 
 
Jag, Nelly och syrran!
 
Vi hade jätte kul!!!
 
Efter lite kvällsgrillning hade vi lite karaoke också! :)) Den norska varianten. Mycket goa skratt och tävlingsanda.
 
Hoppas ni också hade en fin midsommar!
 
Nu längtar vi till semestern. Eller iaf jag. Paula har redan sommarlov och har hunnit med Lalandia med en kompis. De hyrde en stuga där och var borta över midsommar. De har haft jätte kul! Hence och Leah har gått på semester denna veckan. På onsdag åker de till Småland, till farmor och farfar och blir borta hela veckan. Jag jobbar denna veckan ut, sen så..........!
 
Ska bli så skönt att ha fem veckor semester och bara vara. Inga måsten utan bara ta dagen som den kommer. Så får vi se vad vi hittar på och vart vi drar iväg någonststans. Det får tiden utvisa.
 
 
Ta hand om varandra!
 
Kram!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Mamma till E med albinism och bebis i magen

Jag håller helt med dig. Klart att det är jobbigare när man är äldre med småbarn, men det handlar ju inte om att ha d hela tiden utan endast några timmar, en natt m.m. Barnen tycker alltid det är kul att vara med ngn annan än sina föräldrar och brukar uppträda exemplariskt då ;o)
Har man skaffat barn borde man ju tycka det är kul när d i sin tur skaffar barn. D är ju som du säger, deras förlust!
Tack för en supertrevlig kväll, d hade ni gjort bra som vanligt! =)

2013-06-25 @ 10:29:15
URL: http://www.annasdagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0