Vi har inte så mycket stök

och bök som alla verkar ha! :)

Varför göra allt så jobbigt för sig. Varför stressa så mycket nu innan jul när det är nu man ska varva ner. De flesta lär vara lediga nu några dagar, så även vi. Nu har vi en och en halv vecka tillsammans innan vi börjar arbeta igen.

Det är jätte mysigt med julen. Det är jätte mysigt med all den goda maten och julgodis och julgröt och jul bla bla bla, och så vidare.

Jag har i alla fall börjat varva ner. Så länge man tycker och anser att det är roligt och trevligt att stå där i köket och kocka, ja då är det hälsosamt, men när det börjar att kännas stressigt då är det inte värt det.

Förr i tiden var kvinnorna hemma hela dagarna och kunde ägna hela veckorna innan jul till allt julstök och julbök. Man stoppade korvar, kokade kål, lade in sill, gjorde godis, sydde kalendrar och stickade strumpor (som sedan skulle bli en julklapp). Nu har vi inte tid till det. Men vi vill gärna ha tid till det och därför blir det stress inför julen.

Julen är såklart en festlig högtid och förr ansågs ju sill ost och vörtbröd som något extra festligt.

Jag har gjort mitt val i år!

Jag tänker inte stressa. Jag tänker inte böka massor i köket. Jag tänker inte göra julgodis och jag tänker inte lägga in sill och pyssla tomtar. (Det gör jag tillräckligt på jobbet och Leah kommer hem med en varje dag från förskolan). Ja, jag sparar dom såklart. :)

Missförstå mig inte. Jag älskar julen. Men just i år har jag gjort det valet. Kanske känner något annat nästa år.

I år ska jag bara njuta av julen, av ledigheten, av tiden med familjen!

Jag tror nog att vi kommer att dra till Thailand över julen någon gång. Tänk vad skönt att bara få åka iväg till värmen när alla andra här hemma stökar som mest. Men först måste Leah bli större, så att man kan njuta ordentligt. Annars får det va.

Vardagsrummet är pyntat. Lillejulafton imorgon. Och då blir det uppesittarkväll med Binglotto och god mat! Ladda krafterna. Kanske till och med blir miljonär....eller inte.


Vår stooora gran. En helt vanlig gran. Ingen silver eller kungsgran.



Pyntad i guld och rött



Vår fina ängel som jag och Paula köpte i London





Stjärnfall i fönstret




När vi var i London var Hence och Leah som sagt i Småland. Leah är överförtjust i Zach, farmor och farfars hund. Med lite skräckblandad förtjusning gillade hon att mata hunden.







Jag och Paula köpte såklart lite kläder i London. Bland annat det Leah ska ha på sig på självaste julafton. Vad det blev för något får ni se på julafton.

Det blev ingen klänning i alla fall! :)

Imorgon är både jag och Hence lediga. Först åker vi till Viken på förmiddagen för att lämna lite paket till Hences mormor. En tur till City Gross blir det också för att handla lite julmat.

Hur ser er jul ut? Alla gör så olika. Några äter innan Kalle Anka andra efter.

Mamma och Per fixar lax, sill och ål från stans bästa fiskrestaurang. Roy´s såklart! Mums!

Micke och syrran lagar Janssons och lite annat smått och gott. Micke gör stans godaste Janssons. :)

Jag och Hence gör köttbullarna, skinkan och gröten och  lite annat smått och gott.

Så ser vår uppdelning ut. Ingen stress med andra ord! :)

Julklappsleken ska vi såklart spela, glöggen ska drickas till Kalle Anka och sedan blir det mat, julklappsöppning, gröt och kanske mat igen. Vi blir hungriga igen framåt kvällen. :)

Ha en fin dan för dan före dopparedan!

Kram kram!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0