Fyller i förskoleplats...

Håller på att söka förskoleplats åt Leah. Min lilla tjej skall börja på dagis 1 augusti. Både roligt och sorgligt samtidigt.

Vi har en favorit förskola som är jätte bra och som ligger nära där vi bor och ännu närmre kommer den att bli när vi flyttar till huset som vi skall bygga.

Jag vet att den är bra för att många förskolor här i Helsingborg besöker just denna förskolan för att lära och inspireras av deras arbetssätt. Till och med jag och en kollega till mig var där på studiebesök strax innan jag blev gravid. :)

Trevlig och väldigt kunnig personal. Dom vet vad dom pysslar med och är riktigt gulliga mot barnen, som oxå är viktigt för en förälder.

När Paula var liten besökte jag fyra olika förskolor innan jag bestämde mig för en. Tre av förskolorna tittade knappt åt Paula, den tredje hälsade på henne först och främst, och pratade "till" henne när vi var där. Dom fångade mig med storm och jag tänkte direkt "här skall hon börja"!

Tänk så viktigt små detaljer kan vara. För det är ju faktiskt så, att det är där ens lilla ögonsten kommer att spendera sina flest vakna timmar ett bra tag framöver. Sorgligt, men just därför väldigt viktigt vart man väljer platsen. Mycket som måste stämma.

Om man nu arbetar heltid, dvs, hämtar man sitt barn runt fyra-fem kanske, vid sju kommer han/hon att lägga sig för natten. Hur mycket har man sett av sitt barn då? TVÅ timmar! Och av dom två timmarna har du säkert lagat mat, slängt in en maskin tvätt, rymt upp kanske, badat barnet ( om du hinner), förberett kläder och saker som skall med till förskolan dagen efter. Hur mycket kvalitetstid har man då fått med sitt lilla barn?? Inte mycket...

Så ser faktiskt den verkliga vardagen ut för många. Så det är verkligen lyx för många som kan gå ner lite i arbetstid och kunna hämta lite tidigare från förskolan.

Just nu lever man i sin lilla bubbla, men innan jag vet ordet av är jag tillbaka på jobbet igen och tycker att jag inte varit borta en dag ens. Vart tog ett och ett halvt år vägen!

Nej, nu skall jag inte gå händelserna i förväg...jag fortsätter att fylla i min lilla gula lapp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0